Zowel de RDW als Belastingdienst eisen dat er een geregistreerde camper een keuken aanwezig is. De RDW stelt iets minder eisen aan een keuken dan de Belastingdienst. Ik heb geconcludeerd dat de lat niet heel hoog ligt: als de keuken een vast keukenblok heeft, het werkblad minimaal 60 cm hoog is, er een vaste spoelbak met kraan en afvoer ingebouwd is en er is een kookgelegenheid aanwezig (en bestemd voor de binnenruimte), dan is voldaan aan de eisen.

Vadertje Staat tevreden? Dan aan de slag met het uitwerken van het ontwerp!

koken

Een belangrijke vraag die ik mezelf gesteld heb: op welke bron wil ik koken? Gas of inductie?

Ik heb inductie al snel uitgesloten want er kleeft een enorm nadeel aan: het kost ontzettend veel stroom. De zuinigste inductieplaat die ik kon vinden had een vermogen van 800 Watt, maar dan is er maar 1 pit die niet erg sterk is. Voor een twee pits inductieplaat is 2000 Watt vermogen helemaal niet ongewoon. Om dat vermogen te kunnen produceren, heb je flink wat stroom nodig. Veel campings bieden slechts 6Amp aan, wat neerkomt op een vermogen van 1380 Watt. Daar kan ik net een eenpitter mee voeden. Als ik 2000 Watt zou willen opwekken met zonnepanelen en een omvormer, heb ik een flink pakket zonnepanelen nodig. Dat is mij de investering niet waard.

Dan blijft wat mij betreft koken op gas over. Ik dacht dat deze conclusie wel genoeg zou zijn, maar nee! Ik moest ook nadenken over watvoor gas. Er is keuze tussen butaan, propaan en LPG. Kort samengevat ligt de afweging tussen deze 3 gassoorten in het volgende.

butaan

Butaan verdraagt geen lage temperaturen en is daarom ongeschikt bij wintercamperen. Butaan is goed verkrijgbaar in Zuid-Europa maar veel minder in Noord-Europa. De flessen zijn bovendien duur en zelf vullen van de flessen is niet toegestaan.

Propaan is goed te gebruiken bij alle temperaturen en is in heel Europa goed verkrijgbaar. De flessen mag je niet zelf vullen.

Het nadeel van propaanflessen is dat de diverse Europese landen verschillende vulopeningen gebruiken en dat kan betekenen dat de flessen niet overal ingeruild kunnen worden voor een type dat past bij de aansluiting in jouw camper. Het kan dus zijn dat je een Nederlandse lege fles inlevert en een Italiaanse fles (met een andere aansluiting) terugkrijgt. Zonder verloopnippel sta je dan lelijk te kijken.

LPG doet het goed bij alle temperaturen en is breed verkrijgbaar in heel Europa. Het is echter niet toegestaan om deze flessen zelf te vullen. Een LPG tank of fles kan met vulaansluiting aan de buitenkant van de camper geïnstalleerd worden. Daarmee kun je de LPG bij benzinestations tanken.

Het is niet toegestaan om je kooktoestel aan te sluiten op de brandstoftank van het voertuig. Dus rijden en koken moet op gescheiden brandstofsystemen.

Het kan interessant zijn om je gasinstallateur te vragen twee vliegen in een klap te slaan: een LPG gastank voor het voertuig en een aparte LPG tank voor de keuken. Dan rij je ook nog eens spotgoedkoop. Nog een derde vlieg erbij doen? Mijn kacheltje is aangesloten op de keuken LPG tank! Er zijn genoeg camperkacheltjes te vinden die geschikt zijn voor LPG.

water

Keuzes, keuzes, keuzes… Ook bij het ontwerp van de waterhuishouding heb ik me een aantal dingen afgevraagd:

  • hoeveel schoon water moet en kan ik meenemen?
  • hoe groot moet de vuilwatertank zijn?
  • wil ik alleen koud of ook warm water?
  • hoe pomp ik het water van de tank naar de kraan?
  • hoe schoon moet het water zijn?
  • op welke manier vul ik de watertank en voer ik vuil water af?

watertanks

Omdat ik een douche in de camper heb ontworpen en omdat ik graag kook, wil ik een ruime hoeveelheid schoon water mee kunnen nemen. Een watersysteem onder het aanrecht is in mijn geval niet handig, de ruimte is te beperkt. Mijn schoonwatertank van 140 liter is in de garage ingebouwd, samen met de pomp en de boiler. De vuilwatertank is wat kleiner, ‘slechts’ 80 liter, en is onder de wagen geplaatst. Bij mijn keuze heb ik mee laten wegen dat ik alleen duurzame schoonmaak- en verzorgingsproducten gebruik en ik geen flessenwater wil gebruiken. Op mijn pagina Duurzaam leven in de camper geef ik tips over hoe jij jouw vanlife ook eenvoudig kan verduurzamen.

een watertank om de wielkast

waterpomp

In mijn keuken heb ik een flinke, diepe gootsteen ingebouwd en de waterkraan heb ik aangepast zodat er ook hier water kan worden bespaard. Het water wordt door gewapende slangen van de tank naar de keuken en naar de douche geleid. De pomp zorgt voor voldoende druk. Ook in pompen-land is er genoeg variatie:

De dompelpomp is relatief goedkoop, werkt op 12V en is mede daarom een veel gebruikt type. De pomp wordt in de watertank gehangen en op de kraan aangesloten. Als de kraan open wordt gezet, gaat de pomp werken. De dompelpomp heeft de 12V kraan echt nodig, want het aan/uit signaal moet immers van de kraan komen.

Een nadeel van de dompelpomp is, vind ik, dat de druk te laag is. Om te kunnen douchen is een systeem van 2 tot 3 bar echt wel nodig. Het voordeel van de dompelpomp is dan weer wel dat ‘ie minder geluid maakt dan een drukpomp en dat ‘ie helemaal geen geluid maakt als er geen water wordt gebruikt.

Het voordeel van een drukpomp is, dat ‘ie aangesloten kan worden op ieder soort kraan. De pomp wordt buiten de watertank geplaatst en houdt het watersysteem continue op druk. Dat is fijn, want dan is er een directe en contante waterstroom.

Een drukpomp kan zowel op 12V als 230V werken en levert ruim 3 bar druk op. Dat is dus mooi voor de douche. Drukpompen zijn over het algemeen duurder maar ook robuuster.

Omdat de drukpomp reageert op wegvallen van de druk (bij het openen van de kraan bijvoorbeeld) is er wel een risico: als de druk wegvalt doordat de watertank leeg is, gaat de pomp werken en stopt ook niet vanzelf. Immers, het water is op. Dat kan de pomp ernstig beschadigen. Ik heb daarom een aan/uit knop geïnstalleerd in de buurt van de kraan in de keuken.

Er is nog een alternatief: de voetpomp (of hand- oftewel gootsteenpomp, het is maar wat je handig vindt). In de nautische wereld wordt er veel gebruik gemaakt van dit soort pompen. Omdat er altijd een ruime hoeveelheid water voorhanden is wellicht? 😉

Een voet- of handpomp is handig als je maar weinig water gebruikt en ook geen behoefte hebt aan de dikke stroom water of druk op de waterleidingen. Voor warm water uit een boiler of geiser zijn dit type pompen ongeschikt.

voetpomp
gootsteenpomp

warm water

Er zijn twee manieren waarop ik in de glamper warm water zou kunnen maken: door een boiler of door een geiser.

Ik ben erachter gekomen dat het bij de keuze van een boiler van belang is rekening te houden met de drukpomp. Niet alle boilers kunnen druk aan en kunnen zelfs lek raken bij een te hoge druk. Het goede nieuws is dat er dus boilers zijn voor drukpompen én voor dompelpompen.

De boilers die ik ken en die veel in campers worden gebruikt, werken allemaal op elektriciteit. Dat kan 12V of 230V zijn. De boiler heeft een beperkte capaciteit (van 5 tot 10 liter) want een boiler werkt met een watervoorraad die wordt opgewarmd. Dat kan een nadeel zijn want om te kunnen douchen, moet ik de boiler inschakelen om ervoor te zorgen dat het water warm is. Dat is voor mij geen probleem: tijdens het opwarmen eet ik een ontbijtje.

Een geiser vond ik minder geschikt voor mijn situatie, maar kan voor jou misschien heel goed werken. De geiser heeft als groot voordeel dat het water wordt verhit tijdens het doorstromen. Opwarmen is dus niet nodig.

Er zijn geisers die alleen buiten gebruikt kunnen worden en dus uitermate geschikt zijn voor een buitendouche bijvoorbeeld. De geisers die binnen gebruikt kunnen worden, hebben wel een afvoer door het dak of de wand van de bus nodig: voor de verbrandingsgassen.

De geisers werken op gas (butaan of lpg) en kunnen dus op de gasinstallatie van de camper aangesloten worden.

Camperbuzz gebruikt cookies om de website te verbeteren. Zo kan ik bijhouden hoe je op onze site bent gekomen, op welke links, afbeeldingen en advertenties je klikt en welke pagina\'s je bezoekt. Op die manier kan ik analyseren op welke manier de website door bezoekers gebruikt wordt. Jouw cookies helpen dus om de site nog beter en informatiever te maken!